a projekt
Kedves Látogató!
Projektünk teljes leírása itt olvasható!
Összefoglalás
A Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola a 2016-os digitális témát az OLIMPIA tárgykörét elemzi. Olyan témát választottunk, amely aktuális, könnyen felkelthető iránta minden korcsoportjának érdeklődése, számtalan oldalról megközelíthető, jól bontható részfeladatokra, amelyek végül összerendezett, egy egészet alkotnak. Egy projektfutár során mindannyian felidézzük az olimpiai mozgalomról meglévő ismereteinket, kutatómunkával bővítjük őket. Felelevenítjük az olimpia eszmeiségének kötődő irányzatát, melynek célja, hogy más szemszögből megvizsgáljuk a világ és a saját környezetünk viszonyát a sporthoz.
Tantárgyak köre
A projekt megvalósításába szinte az összes iskolai tantárgy bekapcsolódhat. Humán tárgyak (magyar nyelv és irodalom, történelem, vizuális kultúra, mozgókép és médiaismeret, ének-zene, idegen nyelvek, etika...), természettudományos tantárgyak (matematika, fizika, kémia, biológia, földrajz, gazdasági ismeretek...) Különleges szerep jut a testnevelésnek.
Évfolyamok
Az iskola felső tagozatos és középiskolás tanulói vesznek részt a megvalósításban. (kb. 600 diák, munkájukat kb. 60 pedagógus koordinálja)
Időtartam
2016. április 4-8.
Tartami követelmények
Tanulási célok, tanulási eredmények
A témahét megvalósításának célja, hogy az iskola diákjai és pedagógusai alaposabban megismerkedjenek az ókori és az újkori olimpiák történetével, gondolatrendszerével, gazdasági környezetével stb. A projekthét nem titkolt szándéka az is, hogy a téma feldolgozásának ürügyén mind a tanulók, mind a tanárok közelebb kerüljenek a digitális eszközök iskolai alkalmazásához. Fontos feladat a digitális kompetencia fejlesztése.
A tananyag célrendszere
Alapkérdés
Mit tudhatunk a mindenkori olimpiákról? Mit jelent a sport az emberek életében?
Projekt szintű kérdés
Mit mond ma nekünk az olimpiai játékok eszmeisége?
Tartalmi kérdések
Milyen hagyományai vannak az olimpiai játékoknak? Hogyan gondolhatjuk ezt MI tovább?
Előkészítés
A DTH meghirdetését követően team értekezletek formájában kezdtük meg a közös gondolkodást. Elkészült az összegző honlap kezdeménye is (ezt a honlapot lapozgatod most), mely a projekt zárására tartalmazni fogja a csoportok produktumait, alkalmas a tudásmegosztásra. Megindult a témába vágó, szabad ötletelés. Számos részfeladat, elképzelés megfogalmazódott.
A konkrét munkát megelőzően pontosítani kell a témahét keretrendszerét, idő- és feladatbeosztását. Ennek érdekében létrehoztunk egy közösen szerkeszthető google dokumentumot. Ebben rendszereztük a részfeladatokat. Mód nyílt arra is, hogy mind a diákok mind a tanárok nevük beírásával választhassanak a felkínált témajavaslatok közül. Ekképp mindenki, még a projekthét megkezdése előtt konkrétan tudhatja, mely osztályból, mely gyerekekkel fog együttműködni. Célunk a közös érdeklődésen, választáson alapuló vegyes korosztályi csoportok létrehozása volt.
Témajavaslatok
Ókori olimpia: Olümpia (helyszín, stadion, története...) ókori sportágak, ókori díjak, a láng, ókori sortolók és eredmények, miért rendeztek az ókorban olimpiát, fair play, az ókori olimpiák története, a sporthoz/olimpiához tartozó ókori művészeti alkotások (épületek, vázák, szobrok...), tesztek, játékok az ókori olimpiákkal kapcsolatban...
Újkori olimpia: szimbólumok (az olimpiai logó története, jelentése, zászló, himnusz, láng, kabalák...), nyári/téli játékok helyszínei, fair play, paralimpia (esélyegyenlőség a sportban, paralimpiák története, híres parasportolók), bajnokok (magyar/nemzetközi bajnokok, csúcsok, interjú olimpikonokkal ), vétségek (dopping - legális teljesítményfokozók, dopping - illegális teljesítményfokozók, Wada, adrenalin, izomműködés, erőszak az olimpiákon...), bojkott (Antwerpen 1920, Melbourne 1956, Montreal 1976, Moszkva 1980, Los Angeles 1984), Pierre de Coubertin, Pierre de Coubertin: Óda a sporthoz, újkori olimpia szabályai , Leni Riefenstahl: Olympia - Fest der Völker (1936) - filmelemzés, Berlin 36 - filmelemzés...
RIO 2016: a logó szimbolikája, létesítmények, beruházások, érdekességek, a "zika" vírus és RIO...
BUDAPEST 2024: tervezz logót, tervezd meg az olimpiai falut, hogyan mutatnád be Budapestet/Törökbálintot az olimpiára érkező turistáknak, tervezz Guide Book piktografikát...
A MI olimpiánk: a Bálintsuli olimpiája, elképzelt interjú egy ókori olimpikonnal, elképzelt interjú a jövő olimpikonjával, szeretnénk, ha olimpiai sportág lenne - újságcikkben érvelünk...
Projektmunka alatt
A projektmunka tapasztalatainak rögzítése.
1. kép Együtt a felső tagozat és a középiskola
2. kép Cseh László előadása közben
3. kép Sok érdekeset hallottunk
4. kép Koren Balázs előadása közben
A projekt után
A projektmunka eredményességét, sikerességét mérő digitális kérdőív létrehozását tervezzük.
Módszertani ajánlások
A teljes hét időbeosztása
Időintervallumok - 1x3 és 4x2 45 perces tanóra.
A digitális témahét napjaira lebontva
[április 4. hétfő 3.,4. és 5. óra]
Ezen a napon a tanulók (a felső tagozat és a középiskola külön, külön vagy együtt akár a tornacsarnokban) két előadást hallgatnak meg 1-1 óra terjedelemben. Az egyik sport témájú. Felkérünk egy olimpikont (Cseh László úszót), hogy meséljen olimpiai élményeiről, az olimpia eszmeiségéről. A másik előadó (Koren Balázs tanár) a digitális világ megismerésének fontosságára, lehetőségeire és veszélyeire hívja fel a figyelmet. (Koren Balázs előadásának anyaga itt érhető el.) A két előadás között a csoportok közös megbeszélésre, ötletelésre, a konkrét feladat meghatározására kapnak lehetőséget. Ekkor kell kiválasztaniuk a felkínált témákból egyet, amit alaposabban, mélységében vizsgálnak meg: kutatnak, rendszereznek, összegző produktumot készítenek a hét során. Természetesen lehetőség van saját téma megfogalmazására, feldolgozására is!
Tudatosítani kell, hogy a sikeres feladatmegoldás az, ha gyerekek az összegyűjtött, rendszerezett információkat, produktumokat digitálisan tálalják az iskola többi tanulója számára. Ez lehet például: játékos teszt (learningapps, redmenta), rövidfilm, infografika, digitális plakát, rendszerezett fotógyűjtemény, szófelhő, gondolattérkép, prezi, ppt, digitális grafikai terv, filmelemzés, saját honlap, blog, audio anyag, riport...stb
[április 5. kedd 5. és 6. óra ]
A csoportok projekttervének véglegesítése, anyaggyűjtés megkezdése, bemutatása...
[április 6. szerda 1. és 2. óra]
Az anyaggyűjtés rendszerezése, témák részetes kidolgozása, digitális alkalmazások, megoldások feltérképezése, választás közülük...
[április 7. csütörtök 4-5. óra]
A digitális produktumok létrehozása...
[április 8. péntek 1. és 2. óra]
A produktumok véglegesítése, ellenőrzése, kipróbálása, értékelése, közös munka értékelése, a kész anyagok/produktumok eljuttatása a honlapszerkesztőkhöz... Cím: balintsulidth@gmail.com (A dokumentum elküldése mellet ne felejtsétek felsorolni a készítők neveit, osztályát és a segítő tanárok neveit!)
Tippek
A produktumok létrehozásához az alábbi programokat, alkalmazásokat ajánlom, de természetesen bármit lehet használni ezeken kívül is.
LEARNINGAPPS https://learningapps.org/ 24 féle oktatási applikáció segíti a feladatok elkészítését.
TANKOCKÁK https://www.kockalapok.hu/ A learningapps társoldala sok példával.
BABELMARTIX https://www.babelmatrix.org/index.php?page=authors Magyar írók, költők versei magyarul és több idegen nyelven.
SCRIBBLES https://scribbless.com Megosztható feladatlista készítő, amiből az elkészült elemeket rendezni lehet . (Pl. "ellenőrző"listák készítésére alkalmas).
ÉRTELMEZŐ SZÓTÁR https://wikiszotar.hu Részben ingyenes értelmező szótár.
PBWORKS https://www.pbworks.com/ Osztálytermi kollaboráció.
LANGUAGE IS A VIRUS https://www.languageisavirus.com/visual-poetry/mosaic.html Általad megadott szöveggel alkothatsz szabadkézi ábrákat, képverset.
STOPWATCH https://www.online-stopwatch.com/ Mindenféle időmérő, időzítő funkció, pl.: metronóm, sakk óra, stopper, bomba...
KAHOOT https://getkahoot.com https://kahoot.it Osztálytermi szavazórendszer, játékos, verseny .... teszt.
TAGUL https://tagul.com/ Szófelhő készítő.
TÁPLÁLKOZÁSI NAPLÓ https://www.kalóriaguru.hu/ Online Táplálkozási Napló.
COGGLE https://coggle.it/ Gondolattérkép.
ALGODOO https://www.algodoo.com/ Fizika kísérletek,magyarul is letölthető:https://algodoo.updatestar.com/hu
UNITAG https://www.unitag.io/qrcode QR kód generátor.
PHOTO GRID https://play.google.com/store/apps/details?id=com.roidapp.photogrid&hl=hu Fotó kollázs készítő.
ENERGIAKALAND - AZ ENERGIA ÉRTÉKES, AZ ENERGIA ÉRDEKES https://www.energiakaland.hu/ Fenntarthatóság, energiatakarékosság.
SULINET https://tudasbazis.sulinet.hu/hu Műveltségi területekre , korosztályokra bontott tananyagbázis.
PIXABAY https://pixabay.com/ Ingyenes, jó minőségű képgyűjtemény.
FORTAPEAN https://fortepan.hu/ Fotóarchívum.
MINDMUP https://www.mindmup.com Gondoltattérkép.
MINDMEISTER https://www.mindmeister.com/ Gondoltattérkép.
PADLET https://padlet.com/ Virtuális fal, amire cetliket, képeket, fotókat, filmeket lehet kitűzni. Örökre megmarad, nem úgy, mint egy iskolai plakát.
CHECKLIST https://checklist.com/ Feladatlista.
QR CODE GENERATOR https://goqr.me/ QR kód generátor.
PIKTOCHART https://piktochart.com/ Plakát, infografika.
EASELLY https://www.easel.ly/ Plakát, infografika.
BUBBL.US - BRAINSTORMING https://bubbl.us/ Gondolattérkép.
FOTOR https://www.fotor.com/ Képmanipuláció.
OPEN-SANKORE https://open-sankore.org/ Táblaszoftver.
DOBÓKOCKA https://dobokockaszimulator.teleoldal.hu/ Dobókocka szimulátor.
SCRATCH https://scratch.mit.edu/ Animáció készítő.
LINO https://en.linoit.com/ Kollaboráció. Címke- és kép rendszerező, megosztó.
TEAMUP https://teamup.aalto.fi/ https://teamup.aalto.fi/?lang=hu-HU (magyar verzió)Csoportalakítás, csoportmunka.
POPPLET https://popplet.com/ Gondolattérkép Apple termékekre (iPad).
SCRIBBLESS https://scribbless.com/ Listakészítő (pl.: feladatlista).
CLASSDOJO https://www.classdojo.com/ Osztálytermi közösségek kialakítása szörny avatárokkal.
TIPLINE https://www.tripline.net/ Útvonaltervek, folyamatok, történetek ábrázolás térképen (Android, Apple).
TAKEMEBACKTO https://takemeback.to/20-March-1973 Visszatekintő.
PADLET https://padlet.com/ Kollaboráció (30 napig ingyenes).
SWAY sway.com Interaktív bemutatók készítése, megosztása.
EASYPOLLS https://www.easypolls.net/ Közvélemény kutatás, szavazás.
TRELLO https://trello.com/ Projekttervezés.
RECITE recite.com Plakáttervező idézetek és képek felhasználásával.
MOOD BY NOTEGRAPHY https://notegraphy.com/ Különleges szövegek és grafika tervezéséhez (Apple, Android).
ASANA https://asana.com/ Program csoportmunkához.
PINTEREST https://www.pinterest.com/ Kreatív ötletek.
YUMMYMATH https://www.yummymath.com/ Matekos ötletek angolul.
SOCRATIVE https://www.socrative.com/ Szummatív mérésre is alkalmas teszt.
REDMENTA https://redmenta.com/ Szummatív mérésre is alkalmas teszt.
ZYGOTEBODY https://zygotebody.com/ Anatómia (Ajánlott böngésző: chrome).
BIODIGITAL https://human.biodigital.com/signin.html Anatómia (Ajánlott böngésző: chrome).
UNIFILED REMOTE https://www.unifiedremote.com/ Távirányító mobiltelefonnal.
AUTOCOLLAGE https://auto_collage_studio.hu.downloadastro.com/ Képvetítések, automatikus fotómontázs készítése.
WINDOWS MOVIE MAKER https://windows.microsoft.com/hu-hu/windows/get-movie-maker-download Egyszerű filmvágó.
SIMPLESITE https://www.simplesite.com/ Nagyon egyszerű "no reklam" weboldalkészítő.
REALTIME BOARD https://realtimeboard.com/ Interaktív tábla.
CLASSFLOW https://classflow.com/classflow/ Kollaboráció.
KÉPKÖNYVTÁR https://kepkonyvtar.hu/jetspeed/portal/default-page.psml Digitális képgyűjtemény.
VIDEOTANÁR https://videotanar.hu/ Kész tesztek.
DIGITÁLIS LABORATÓRIUM (TÁNCSICS GIMNÁZIUM) https://munkafuzet.tancsics.hu/ Digitális természettudományi labor (kémia, biológia, földrajz, fizika), 5-12.
ISSUU https://issuu.com/ Online újságok, magazinok, könyvek.
Differenciálás
A csoportokon belül lehetőség van a differenciált feladatmegosztásra. A differenciálás alapját az adott tanulói közösség összetétele, érdeklődése, tudásszintje határozza meg.
Értékelés
Igaz-e az elkészült produktumra az az állítás, hogy a digitális megoldás nem cél, hanem eszköz?
Mennyiben "több" a digitálisan létrehozott eredmény, mint analóg társa? (Szebb, áttekinthetőbb, olvashatóbb, tartósabb, olcsóbb, többekhez eljut, többen tanulhatunk belőle, játékos...?)
Az elkészült produktum mennyire szolgálja a tudásmegosztást? (Öncélú vagy közérdeklődésre számot tartó információk rendszerez, fejlesztő jellegű ...?)
A projekthez szükséges anyagok, eszközök
Megbízható internetkapcsolat, interaktív tábla, laptop, tabletta, okostelefon, diktafon, digitális fényképezőgép, digitális kamera ...
Készítette
Medve Katalin